A mezőgazdasági gumiabroncs felépítése

Mezőgazdasági gumiabroncs felépítése

A mezőgazdasági gumiabroncsok különböző alkotóelemekből épülnek fel. A futófelület az abroncsok azon része, amely közvetlenül érintkezik a szántófölddel, illetve az úttal. A futófelületnek többféle profilja lehet a gumiabroncs típusától és felhasználási területétől függően. A futófelület egyben az abroncs leginkább igénybe vett része, amely kopik és öregedik.

A gumiabroncs felépítése:

Karkasz (4.): az abroncs váza, melyet szövetrétegek, műanyag szálak, műselyem, illetve acélszalagok alkotják (6); Öv (radiálkarkasznál) (6), belső fal, perem (5), oldalfal (3), futófelület (1)/profil (2).

Mezőgazdasági gumiabroncs felépítése

Diagonál gumiabroncsok

Ennél a hagyományos abroncstípusnál a futófelület felépítése és a gumi oldalfala közös egységet képez. Ezáltal az oldalfal minden mozgása továbbítódik a futófelületig, amely az abroncs nagyfokú önmozgásával jár.

Előnyei:

  • kedvezőbb beszerzési ár
  • ellenállóbb a beszúródás okozta sérülésekkel szemben (felépítése miatt „keményebb gumi”)

Hátrányai:

  • megcsúszás a talajon (nagyfokú saját mozgás)
  • nyomáscsúcsok a felfekvő felületen
  • nagyobb kopás
  • kisebb vonóerő

Radiál gumiabroncsok

A radiáltechnika lehetővé teszi, hogy a gumi két része, az oldalfal és a futófelület egymástól függetlenül mozoghasson. Az oldalfal mozgása nem terjed át a futófelületre, így kizárható a karkaszrétegek eltolódása. Ezáltal jelentősen csökken a gumiabroncs kontrollálatlan önmozgása.

Előnyei:

  • csökken a talajon való csúszás
  • nem tolódnak el a karkaszrétegek
  • a felfekvő felületen egyenletesen oszlik el a teher
  • kisebb üzemanyag fogyasztás
  • csökkenti a talajtömörülést
  • nagyobb futásteljesítmény
  • kellemesebb komfortérzet

Hátrányai:

  • magasabb beszerzési költség
  • az abroncs kevésbé rugózik

Radiális és diagonális kerék

Egy kis abroncsgyártás

Az abroncsok a felhasználás területétől függően különböző gumikeveréket tartalmaznak. A gumik összetevői és hozzávetőleges arányaik:

  • 40% – maximum 11 kaucsukkeverék(természetes és szintetikus kaucsuk)
  • 30% – töltőanyagok(korom, szilicíum-dioxid,szén,kréta)
  • 10-15% – szilárdsághozó (acél, rayon, nejlon)
  • 4-5% – vulkanizálószerek(kén, cink-oxid)
  • 1% egyebek

Az abroncsgyártás első lépésében légtartó réteget helyeznek a tekercselődobra. Ez képezi majd később az abroncs légzáró belső rétegét. Erre egy vagy több gumírozott acél- vagy nejlonszövetet helyeznek, amelyek később a karkaszt alkotják. A feltekercselt peremmagot két ék alakú peremerősítővel együtt tekercselődobra helyezik. Együttesen képezik az abroncs peremét és gondoskodnak az abroncs szilárd elhelyezkedéséről a felnin. Az oldalfalak gumirétegének ráfektetése után a tekercselődob a közepe felől felfúvódik és felismerhető lesz az abroncs alakja. Ezt követően a kész karkasz köré tekerik az övrétegeket, majd rákerül a futófelület. A nyers abroncsot vulkanizálni kell. Ehhez formába helyezik, majd megfelelő nyomás és hőmérséklet hatása alatt „megsütik”, hogy összekössék egymással az egyes polimermolekulákat. A vulkanizálást követően az abroncs elnyeri végső formáját és profilját. Zárásul az abroncs ellenőrzési folyamaton esik át, nehogy gyártási hibás abroncs kerüljön forgalomba, használatba.

Keresés