Font Size

SCREEN

Profile

Layout

Menu Style

Cpanel

Használati és kezelési útmutató személygépkocsi gumiabroncsköpenyekhez

       

Műszaki ismeretek:

Szerkezet: A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radiál" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.

Méret: Lásd Gumiabroncs oldalfalán található

Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja

Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő öv-betétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.

Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.

Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely közvetlen érintkezik az úttesttel.

Mintaelem/mintaárok a futógumiban: mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).

Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része

Peremhuzal-karika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.

Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.

Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.

TWI: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.

Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását vagy a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.

Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.

 

Gumiabroncs jelölései: a gumiabroncs oldalfalán találhatók

                

A gumiabroncs gyártója (Gyártmány)

Mintázat jelölése

Gumiabroncs-szélesség mm-ben

Keresztmetszeti viszonyszám (abroncs magasság és szélesség aránya százalékban H/B)

Radiál gumi „R”

Kerékpánt átmérő collban

Terhelési index (Li)

Sebesség index (Si)

Tömlő nélküli gumiabroncs

Gyártási idő (XX=hét, XX=év, utolsó két számjegy)

Kopásjelző (1,6 mm TWI)

Kiegészítő jelölés megnövelt terhelhetőségű gumiabroncsokhoz

Téli alkalmazhatóság jelölése téli és négy évszakos gumiabroncsokhoz

 

Jelzőszámok, indexek

 

Sebesség index (Si)

A gumiabroncsokra vonatkozó jellemzők, például H sebességindex:  

Méret: 205/65 R 15 94 H

Legnagyobb sebesség 210 km/h

Előírás szerinti maximális sebesség.

Terhelhetőségi jelzőszám 94 = 670 kg/gumiabroncs 210 km/h sebesség esetén.

10 km/h sebességemelkedés esetén 3 százalékkal csökken a terhelhetőség.

              

Téli vagy nyári gumiabroncs

      

A gumikeverék tapadását nagymértékben befolyásolja a hőmérséklet

Hőmérsékleti tartomány a nyári gumiabroncsok számára (+7... +50)

Hőmérsékleti tartomány a téli gumiabroncsok számára (+7... -25)

Biztonsági okokból azt ajánljuk, hogy nyáron minél előbb szerelje fel gépkocsiját nyári gumiabroncsokkal, télen pedig téli gumiabroncsokkal. Hasonlóan kedvezőtlenül viselkedik a téli gumiabroncs nyáron! Ajánlott négy téli gumiabroncsot használni.

 

Gumiabroncs kiválasztása

 

Hogyan válasszuk ki a gépkocsi teljesítményének megfelelő gumiabroncsot?

A gumiabroncs méreteit, terhelhetőségi és sebesség jelöléseket a gépkocsi gyártója a gumiabroncs gyártójával együttműködve határozza meg annak érdekében, hogy maximális biztonságot és vezetési kényelmet biztosítson. A sebességindexet nem csak a megengedett maximális sebességhatárral kapcsolatban kell értelmezni, hanem a teljesítőképességet is mutatja, ezen kívül a legjobb kompromisszumot jelenti a teljesítmény – menettulajdonságok a biztonság tekintetében.

 

Gumiabroncs cseréje

 

Ügyeljen a mintaárok mélységére. A gumiabroncs futófelületi mintaárok mélységét természetesen alapos ellenőrzésnek ajánlatos alávetni, ugyanis a gumiabroncs számos lényeges tulajdonsága függ ettől .A mintaárok mélysége döntő fontosságú, amelynek a hatósági előírások szerint 1,6 mm-nek kell lennie. Aki ennél kisebb mélységű mintázatú gumiabronccsal közlekedik, számolnia kell azzal, hogy a biztosító baleset esetén nem téríti meg a keletkezett kárát, illetve adott esetben büntetést kell fizetnie Nyugat-Európa több országában. A mintaárok mélységének meghatározásához segítségül szolgálhat a kopásjelző rendszer (TWI)*: ez a mintaárokba vulkanizált kis “bordából” áll, amelyek a mintázat kopásával láthatóvá válnak. A kopásjelzők elhelyezkedését a gumiabroncs vállrészén látható TWI felirat jelzi. A mintaárok megmaradt mélységének meghatározásához mérést kell végezni a kopásjelzővel ellátott mintaárokban.

(*TWI = Tread Wear Indicator. Egyes gumiabroncsgyártók a TWI felirat helyett a márkajellel vagy egy háromszöggel jelölik a kopásjelzőt.)

Javaslatunk az Ön biztonsága érdekében:

Mivel a vízen futás (aquaplaning) veszélye fokozottan nő, és a fékezési tulajdonságok is jelentősen romlanak az előrehaladott kopással, a abroncsokat már a minimális mintaárok-mélység elérése előtt le kell cserélni.

Általában a következő értékeknél ajánlott a csere:

Nyári gumiabroncsok: 2 mm-es mintaárok-mélység

Széles gumiabroncsok: 3 mm-es mintaárok-mélység

Téli gumiabroncsok: 4 mm-es mintaárok-mélység

Valamikor elkerülhetetlenné válik a gumiabroncsok cseréje. A gumiabroncsokat akkor kell cserélni, amikor a minimális mintaárok mélységig kopott a futófelület, vagy ha helyrehozhatatlan károsodás érte a gumit. Ezen kívül az öregedés is indokolttá teheti a cserét, azonban átlagos futásteljesítmény esetén a kopás miatt jóval az elöregedés előtt szükségessé válik a csere.

 

Felszerelési tanácsok

 

A gépkocsi más fajta gumiabroncsokkal való felszerelésekor ügyelni kell arra, hogy a gumiabroncs külső átmérője lehetőleg az eredetiével azonos (vagy annál valamivel kisebb) legyen.

Olyan gumiabroncsokat kell felszerelni, amelyek sebességindexe az eredeti gumiabroncskészletével megegyezik, vagy afölötti.

A kerékpánt átmérőjének és szélességének meg kell felelnie a gumiabroncs méretének.

Ha az eredeti kerékkészlettől eltérő kerekeket alkalmaznak, ügyelni kell a jármű és a kerék gyártójának előírásaira.

Ha ABS, ASR berendezéssel szerelt vagy négykerekű gépkocsikon az első és hátsó kerekeken eltérő méretű gumiabroncsok vannak, figyelni kell a kerekek futófelületi kerületkülönbségére (gumiabroncs- és gépjárműgyártótól függ).

Ha az előírttól eltérő méretű kerékpántot és/vagy gumiabroncsot szerelünk a járműre, az jármű átalakításnak számít, és hatósági engedély kell hozzá.

 

Gumiabroncsok szerelése

      

Az új vagy kevésbé kopott gumiabroncsokat előnyösebb a hátsó kerekekre szerelni, mert ez vészhelyzetben (pld. hírtelen fékezés szűk kanyarban jobb úttartást biztosít, főleg nedves, csúszós úttesten.

Abból kell kiindulni, hogy a kritikus közlekedési helyzetek többnyire nedves úttesten lépnek fel. Amennyiben ilyenkor az első kerék gumiabroncsai pld. Vízen futás miatt elveszítik a kapcsolatot az úttest felületével, a gépkocsi átmenetileg kormányozhatatlanná válik, azonban általában megtartja helyzetét és menetirányát.

Amennyiben viszont a hátsó kerekeknél szakad meg a kapcsolat az úttesttel, a gépkocsi hátulja kitör. Egy kritikus helyzettel, sokkal nehezebb megbirkóznia a gépkocsivezetőnek, mint egy rövid ideig tartó kormányozhatatlansággal.

 

Kerék csavarok

 

A meghúzási nyomaték:

A gépjárműgyártók által megadott meghúzási nyomatékokat mindenképpen be kell tartani. Mindig az egymással átlósan szemben lévő kerékanyákat, illetve kerékcsavarokat kell egymás után meghúzni.

Nyomatékkulcs

A csavarok illetve anyák kézzel, érzés szerinti meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért üzembiztonsági szempontból ajánlatos nyomatékkulcsot használni, amely lehetővé teszi az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását. Mindezt annak érdekében kell elvégezni, hogy a kerékrögzítő menetes csapjai, csavarjai és anyái ne sérüljenek az összes csavar egyenletesen, azonos nyomatékkal legyen meghúzva a leszerelés megkönnyítésére, illetve azért, hogy egyáltalán lehetséges legyen a készletbe tartozó szerszámmal a csavarok kiengedése. Amennyiben nem ismer a gépjármű gyártója által ajánlott meghúzási nyomatékokat, úgy az alábbi értékek tekinthetők érvényesnek (felelősségvállalás nélkül).

Például:

Acél tárcsa               Könnyűfém tárcsa

Menet M12/1,25            Menetátmérő 10 mm

50-70 Nm                      50-60 Nm

60-80 Nm                      60-70 Nm

    

*Megjegyzés: 10 Nm= kb. 1 mkp

 

Kerekek kiegyensúlyozása

 

Ahol bizonyos alkatrészek egy tengely körül forognak, fellép a kiegyensúlyozatlanság. Kiegyensúlyozatlanságnak a tömeg egyenetlen eloszlását nevezik egy forgó tárgyon.

Gépjárművek esetében ez a gumiabroncsok rázkódásához és a gumiabroncsok, csapágyak és egyéb futóműalkatrészek nagyobb mértékű kopásához vezet. Az első kerekeken ezen kívül a kormány remegéséhez vezet, ami kimondottan veszélyes kormányzási tulajdonságokat okoz, rossz egyenes futási jellemzőket és kanyarstabilitást eredményez, ami jelentősen csökkenti a közlekedésbiztonságot.

A korszerű kerékkiegyensúlyozó gépek segítségével maradéktalanul kiküszöbölhető a kiegyensúlyozatlanság, ami biztonságos, kényelmes menettulajdonságokat biztosít.

Ezen okból kifolyólag azt ajánljuk, hogy minden kerék- illetve gumiabroncscserét követően a gumiabroncsokat szakemberrel egyensúlyoztassák ki.

A megbízható kerék-kiegyensúlyozási eredmények eléréséhez elengedhetetlen feltétel a gumiabroncs gépkocsinak megfelelő központosítása és rögzítése.

A kerekek áthelyezésekor ajánlott a kerekeket kiegyensúlyozni.

 

Levegőnyomás ellenőrzése

 

Mennyi az előírt levegőnyomás? A gépkocsi gyártója által megadott adatok (használati utasítás) vagy a gépkocsi karosszériáján elhelyezett adattáblák (ajtóoszlop, üzemanyagtöltő fedél, napellenző stb.) vagy a gumiabroncs gyártójának levegőnyomásra vonatkozó adatai.

Milyen előnyei vannak a megfelelően beállított levegőnyomásnak?

Mit biztosít a megfelelő levegőnyomás?

- optimális felfekvési felület, megfelelő tapadás

- rövidebb fékút

- a vízen futással szembeni nagyobb tartalék

- jobb menettulajdonságok és kanyarstabilitás

- alacsonyabb gördülési zaj

- kisebb gördülési ellenállás és fogyasztás

- kisebb alakváltozás és hőképződés

- jobb utazási komfort

A gumiabroncs alacsony levegőnyomása balesetveszéllyel és anyagi kárral járhat

- Minden gépkocsivezető növelheti gumiabroncsainak üzembiztonságát és élettartamát a gumiabroncs levegőnyomásának betartásával. A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs-sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. (Nem üzem meleg). Az olyan gumiabroncsokban, amelyek már egy bizonyos távolságot lefutottak, a melegedés által nagyobb levegőnyomás jön létre, ami azonban a gumiabroncs lehűlésével azonnal lecsökken.

Ha a gumiabroncsból fogy a levegő, mindenképpen ajánlatos a levegővesztés okát szakemberrel ellenőriztetni. Legalább kéthetente ellenőrizze a gumiabroncs nyomását!

 

Gumiabroncsok tárolása

A gumiabroncsok a gyártó által az alapanyagba kevert öregedés gátló ellenére öregszenek.

Szakszerű tárolás által azonban az öregedés minimálisra csökkenthető. A gumiabroncsok leszerelésekor a kerék helyzetét meg kell jelölni (pld. krétával a gumiabroncs belső oldalán, pld. “BE” a bal első kerekén). Leszerelt gumiabroncsok: állítva és időnként forgatva! Kerékre szerelt gumiabroncs egymásra rakva! Hűvös helyen: 15-25 Celsius fok között. A hőforrásokat letakarni, 1 méter távolságot a hőforrástól betartani. Száraz helyen: Páramentes helyen a gumiabroncsokat nem érheti olaj, zsír, lakk, üzemanyag és hasonló anyagok. Sötét helyen: Különösen a közvetlen napsütéstől és a magas UV sugárzású mesterséges fényforrásoktól kell óvni a gumiabroncsokat. Leszerelt gumiabroncsok A tömény oxigén és ózon különösen káros lehet. A gépjárművek téli leállásakor, amennyiben a gumiabroncs a gépkocsin marad a levegő nyomását 0,5 bar nyomással növelni kell.

Kerekek áthelyezése

 

A vezetési stílustól, az alkalmazás fajtájától, a futómű beállításától stb. függően a gumiabroncsokon egy adott kilométer-teljesítmény után a gépkocsira jellemző kopásminta mutatkozik. E jellegzetes kopási minták (pld. fűrészfogképződés) kiegyenlítése érdekében ajánlatos az első és hátsó kerekeket 5000 km-enként átcserélni.

Minden gépkocsi, valamint meghatározott forgási irányú gumiabroncsok esetében (nyíljelölés a gumiabroncs oldalán). Különösen egyenetlen kopás esetén, a kopásminta a cserével gyorsabban kiegyenlíthető. Ez a módszer csak nem meghatározott forgási irányú gumiabroncsokra érvényes. (A levegőnyomást, valamint kerékgeometriát ellenőrizni kell.) A nem meghatározott forgásirányú gumiabroncsok forgásiránya károsodás nélkül változtatható.

Ön itt van: Home ABC